Arktisk Stations historie

M. P. Porsild.
Botanikeren Morten Pedersen Porsild

I 1906 bygger botanikeren Morten Pedersen Porsild "Den Danske Arktiske Station" ca. 1 km øst Qeqertarsuaq (som dengang hed Godhavn) på Disko (som også hedder Qeqertarsuaq).

Ideen til en forskningsstation blev støttet af berømte polarforskere, bl.a. Knud Rasmussen, Mylius-Erichsen og Fridtjof Nansen. Midlerne til bygningen (35.000 kr). Justitsråd A. Holck stillede midler til rådighed af stationens driftsudgifter (omkr. 10.000 pr. år) kom på finansloven. - Morten Porsild fungerede som stationsleder og opholdt sig på Disko i 40 år. I 1946 rejste han tilbage til Danmark.

I 1953 overdrages stationen til Københavns Universitet under navnet "Arktisk Station". Indtil 1978 var stationen forbeholdt biologer, men er udvidet med geologi og geografi. Det er Københavns Universitets nordligst beliggende feltstation, og det er en af de få naturvidenskabelige feltstationer nord for polarcirklen, der fungerer hele året.

Udbygning og ombygninger af Arktisk Station bygningskompleks

1906: Første bygning blev rejst. Det indeholdt en stationslederafdeling og en gæsteafdeling.

1920: Bygningen blev forlænget mod øst (til bibliotek og laboratorium).

1947/48: Seperat bolig til den videnskabelige leder bygges.

1955/56: Seperat bygning til garage/værksted rejses.

1965/66: Ca. 200 m fra hovedbygningen anlægges en bygning til bibliotek og laboratoriefaciliteter.

1979/80: Hovedbygningen gennemgår totalrenovering (ombygges for ca. 5 mill kr.).

1983: Boligen for den videnskabelige leder totalrenoveres (knap 1 mill kr).

1985: Garage/værksted totalrenoveres.

Arktisk Stations forsknings- og rejsekutter "Porsild"

Det første skib i stationens tjeneste blev anskaffet i slutningen af 1920'erne. Det bar navnet "A. Holck" efter justitsråden af samme navn ( - og som havde finansieret bygningen af stationen). Skibet var et sejl- og motordrevet 36 fods trækutter. - Efter ca. 30 års (1959) tjeneste blev "Holck" udskiftet med kutteren, "Porsild", navngivet efter stationens grundlægger. Porsild var af samme størrelse som "Holck", ligeledes bygget af træ og med traditionel kutterfacon. En væsentlig modernisering var, at "gamle" Porsild fik monteret et maskindrevet spil til indsamling af bundprøver. Og så var den udstyret med et ekkolod!

I 1994 fik Arktisk Station sit tredie og nuværende fartøj. Det hedder også Porsild, og er et nybygget og til formålet konstrueret fartøj, der er 15 m langt og knap 5 m bredt, dvs. ca. 4 m længere den gamle Porsild. Det nye skib er bygget af stål og aluminium, og såvel opholds-faciliteterne som navigations- og spiludstyr er opgraderet til tidens standard.

Læs mere om "Porsild"